Nog steeds geen witte rook
publicatiedatum 30 Mar 2012

Nog  steeds geen witte rook
  Ondanks veelvuldig overleg tussen scholen en  gemeente is nog steeds niet duidelijk hoeveel scholen willen loten en hoeveel  kinderen zij willen uitloten.

Een aantal scholen heeft extra capaciteit  gecreëerd en zullen geen kinderen uitloten: Barlaeus Gymnasium, het Fons Vitae  Lyceum, Montessori Lyceum Amsterdam, het Pieter Nieuwland Lyceum, en enkele op  het St Nicolaas Lyceum.

Maar op IJburg, in West en in Noord zijn nog  geen doorbraken bereikt die wel heel hard nodig zijn.

Oproep VSA
  De vereniging van schoolbesturen OSVO heeft  afgelopen woensdag een persbericht uitgestuurd met geruststellende woorden maar zonder concrete oplossingen.

VSA is door dit persbericht helemaal niet gerustgesteld  en heeft vandaag in een brief aan de  wethouder alle partijen opgeroepen de impasse te doorbreken.

Structurele oplossing absoluut noodzakelijk
  Jaar  op jaar leveren OSVO en de scholen zelf het bewijs dat zij niet in staat zijn  zelf het aanbod voldoende aan te passen aan de vraag van ouders en leerlingen  in Amsterdam.

Daarom  pleit VSA in zijn brief aan de wethouder voor instelling van  een scholenloods met bevoegdheden. Dit idee is afgelopen woensdag ook in de gemeenteraad  besproken. Het is echter alleen uitvoerbaar als de OSVO en de scholen de  scholenloods accepteren.

De  Haagse politiek zou scholen ook kunnen dwingen de scholenloods te accepteren.  Helaas heeft de minister er voor gekozen haar standpunt pas in 2013 te bepalen.  Lees hier haar mooie maar een tikje teleurstellende  brief. We gaan nu kijken of de Kamer hier meer vaart achter wil zetten.

Doneer nu
Ouders zetten zich belangeloos in voor VSA,  maar er zijn echt donaties nodig om onkosten te kunnen betalen. Uw donatie wordt zeer op prijs gesteld.

Help mee VSA te versterken
  Als we met  meer ouders zijn, staan we sterker. U kunt meehelpen, bijvoorbeeld door ouders  van uw basisschool deze brief door te  sturen. U kunt ook helpen met leden werven via twitter, of door de bijlage rond te sturen  in uw kennissenkring, sportvereniging, muziekschool, enz.

Retweet VSA
Scholen en  gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar  groeiende groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en stuur onze  tweets door naar al uw followers.

Hartelijke  groet,

Krijn van  Beek