Extra plaatsen om 2 voor twaalf - VSA update Jaargang 2 Nr. 9, 6 april 2012
publicatiedatum 06 Apr 2012

Extra  plaatsen om 2 voor twaalf
Na lang onderhandelen zijn we blij met twee  grote doorbraken in het onderwijsaanbod: Calandlyceum  II en  uitbreiding IJburg college.

Het Calandlyceum II betekent nieuw perspectief  voor kinderen in West. De schoolbesturen hielden elkaar jaren in de houdgreep, maar  dankzij de ondernemingslust van het Caland waait er vanaf nu een nieuwe wind.

De kinderen die zich op het Caland hadden  ingeschreven werden wel tot het laatste moment in spanning gehouden. Caland  heeft geloot, maar kon uitgelote kinderen een dag later melden dat ze een plek krijgen  op het nieuwe Caland. Ook kinderen die door het Spinozalyceum zijn uitgeloot  krijgen plek op Caland II.

De doorbraak in IJburg werd woensdag al publiek  en betekent een voorlopige oplossing van het aanbodtekort in IJburg. Dapper dat  het IJburg deze stap wil zetten, jammer dat er niet eerder is ondernomen en er  een tweede school van andere signatuur op IJburg was gestart – hadden de  kinderen daar wat te kiezen gekregen.

Onderstaand gedetailleerde informatie  over de uitslag van de eerste ronde:

Genoeg  plaatsen tweede ronde
  De gemeente  meldt dat scholen  in totaal 433 kinderen hebben uitgeloot. Hiervan hebben 160 gegarandeerd een  plek op Caland II. Het aantal uitgelote kinderen is veel lager dan de ruim 800  overinschrijvingen die we aanvankelijk telden: scholen en gemeente hebben echt  veel reparatiewerk verricht en zich actiever opgesteld dan in het verleden.  Duidelijk is ook dat druk van ouders werkt.

Voor de uitgelote kinderen lijkt het aanbod  voldoende, we hopen dat het ook nog een beetje in de buurt is en aansluit bij  de wensen van kinderen. Toch zullen er scholen zijn die in de 2e  ronde willen loten: relatief veel scholen hebben nog een paar plekjes. Zie hier en hier de  overzichten van scholen met plek.

VSA roept scholen op maximaal transparant te  zijn over wat ze kunnen bieden, wat de uitlootkansen zijn, enz.

Informatiebronnen  voor uitgelote kinderen en hun ouders zijn:

Scholenmarkt
  Veel ouders ontdekken pas na uitloting dat al  die andere leuke scholen waar ze hebben gekeken, nu vol zijn. Zij kunnen zich  snel ori๋nteren op het resterende aanbod op woensdag 11 april, in het Kohnstammhuis,  Wibautstraat 2-4, 16.00 tot 19.00 uur

Digitaal kun je kijken bij de gemeente en ook  bij de OCO.

Onderwijsraad pleit voor structurele  verandering
  VSA vindt  het natuurlijk erg fijn dat er toch veel lotingellende voorkomen is, maar denkt  dat er veel meer lucht in het onderwijsaanbod kan komen. Dat vindt de  Onderwijsraad ook. In een vandaag verschenen advies stelt de raad dat ouders  meer mogelijkheden moeten krijgen om scholen te stichten. Lees hier het advies en hier  voor het artikel in de Volkskrant.

Doneer nu
  Ouders zetten zich belangeloos in voor VSA,  maar er zijn echt donaties nodig om onkosten te kunnen betalen. Uw donatie wordt zeer op prijs gesteld.

Retweet VSA
Scholen en  gemeente hebben druk van ouders en kinderen om te weten wat wij echt belangrijk  vinden. Help dus mee, sluit u aan bij de almaar  groeiende groep ouders die willen dat er ook voor hun kind een goede school is. Deel uw ervaringen op ons forum en stuur onze  tweets door naar al uw followers.

Hartelijke  groet,

Krijn van  Beek