VSA update Jaargang 14, nr. 1, 31 januari 2023
publicatiedatum 06 Feb 2023

Spannende weken in groep 8

Deze weken maken de leerlingen in groep 8 de laatste toets in het leerlingvolgsysteem. Uiterlijk op vrijdag 10 februari krijgen zij het schooladvies voor de middelbare school. Vanaf maandag 6 maart tot uiterlijk vrijdag 16 maart kunnen leerlingen digitaal worden aangemeld voor de brugklas in Amsterdam. Donderdag 6 april om 1530 uur wordt de uitslag van de centrale loting bekend gemaakt via het ouderportaal. In het tijdpad kernprocedure zijn alle belangrijke data vastgelegd en terug te vinden.

Wij hopen en wensen dat alle kinderen op een school van aanmelding of in ieder geval een hoge voorkeur geplaatst worden. De realiteit is echter dat er steeds meer kinderen naar de brugklas willen in Amsterdam en het aanbod op de plekken waar dat het hardste nodig is, tekortschiet. Zonder recht op voorrang op de school van keuze, kan ieder kind een slecht lot treffen en (zwaar) teleurgesteld worden; de kans om ingeloot te worden is dan sterk afhankelijk van de voorkeur en het schooladvies. Er is nog maar 2/3 kans om met havo/vwo-advies om op de school van keuze te komen.

Plaatsingspercentages per jaar en per schooladvies:

Vwo

90,38

90,28

91,98

Geen stad in Nederland waar het zo dramatisch is als in Amsterdam. Het is een kwestie van geluk of pech hebben en daarom is solidariteit met uitgelote kinderen erg belangrijk.

VSA’er Jan Smit heeft de toelatingskansen in 2022 voor u afgezet tegen het aanbod van 2023 en hoe u daarmee de voorkeurslijst voor uw kind strategisch opvult met reservescholen. Bekijk zijn korte YouTube filmpje, met daarbij een link het spreadsheet met alle relevante beschikbare data: Toelatingskansen 2023 VO Amsterdam - YouTube

Volgeboekte open dagen

De traditionele open dagen in januari en februari zijn veel drukker dan toen er nog geen centrale loting was. Zo was de scholenarena – waar VSA jaren voor heeft gepleit – op 2 en 3 november 2022 in no time volgeboekt. De bedoeling is dat kinderen en ouders zich tijdens de scholenarena breed oriënteren op alle mogelijke scholen en dan een selectie maken van de open dagen die ze willen bezoeken. De kinderen en ouders die zich niet meer konden aanmelden omdat de scholenarena volgeboekt was, konden slechts de ‘aftermovie’ bekijken.

Helaas geldt ook dat de open dagen van een aantal scholen ‘uitverkocht’ blijken. Onder andere Het Parool Open dagen Amsterdamse scholen zitten soms al vol: ‘Kinderen van niet-hoogopgeleide ouders zijn de pineut’ en AT5 Zorgen om overvolle open dagen middelbare scholen: "Slecht voor kansengelijkheid kinderen" schreven daarover.

De Amsterdamse schoolbesturen kozen voor centrale loting, waardoor 12 scholen moeten worden opgegeven. De consequentie daarvan is dat kinderen met hun ouders naar veel meer open dagen gaan om de verplichte lange lijst van scholen op te stellen; geef hen dan ook ruimschoots de mogelijkheid. Wij raden ouders en kinderen aan om contact op te nemen met de scholen waarvan de open dag volgeboekt was; hopelijk stellen zij de deuren alsnog voor u open. Ook raden wij u aan om gebruik te maken van de Schoolwijzer Amsterdam en de Scholenzoeker van OCO, met informatie en handige links naar het oordeel van de Onderwijsinspectie over de school. Ook is recentelijk de Beste scholen 2023: Eindelijk gaat het om kwaliteit gepubliceerd.

VSA zet zich in voor meer aanbod en meer kwaliteit

VSA pleit voor meer aanbod van betere kwaliteit. De aandacht gaat helaas vooral naar de verdeling van de krapte. Meer aanbod dat past bij de bekende voorkeuren en meer kwaliteit is de enige oplossing. Gelukkig lijken de wethouder en de schoolbestuurders verenigd in OSVO dat eindelijk in te zien. De gezamenlijke schoolbestuurders zijn verantwoordelijk voor voldoende aanbod en zijn het traject “Vraag en aanbod” gestart. OSVO moet vooral doen wat zij in de laatste sheet van de presentatie van de probleemanalyse zeggen dat ze zullen doen: het aanbod aanpassen aan de bekende voorkeuren. VSA blijft de ontwikkelingen scherp volgen. Wij staan klaar om u te voorzien van belangrijke informatie. Volg ons op Twitter voor het allerlaatste nieuws. Wij zijn ook via LinkedIn te volgen.

Voorrang wordt afgeschaft

Dit jaar worden kinderen die op een montessori, dalton of vrije basisschool zitten nog met voorrang geplaatst op een middelbare school met dezelfde denominatie. Vanaf volgend jaar wordt voorrang in het geheel afgeschaft. Zonder voorrang zijn er gelijke kansen voor alle kinderen om bijvoorbeeld op gewilde scholen als het Spinoza of Metis lyceum te komen. Maar let op; het aanbod op deze scholen blijft hetzelfde. Het is dus een andere verdeling van de bestaande krapte en het gevolg zal zijn dat minder kinderen worden ingeloot op de eerste keuze.

Het afschaffen van voorrang op denominatie kwam voor sommigen totaal uit de lucht vallen. Ouders van montessori, dalton en vrije basisscholen hebben de handen ineen geslagen en zijn een petitie voor een overgangsregeling gestart. Deze petitie is inmiddels meer dan 1.250 keer ondertekend. Wordt vervolgd.

ZAAM sluit een school en toch weer niet

Op 17 januari jl. werd door een artikel in Het Parool bekend dat Het Sweelinck College in zuid (vmbo-t/havo) zou sluiten vanwege dalende aanmeldingen en gebrekkige resultaten. Dat kwam als ‘een donderslag bij heldere hemel’; docenten, leerlingen en hun ouders werden compleet overvallen door het besluit van het schoolbestuur ZAAM. Nog geen week later besluit ZAAM dat het Sweelinck college toch openblijft en biedt de bestuurster haar excuses aan voor de chaos. Er komt een plan om de onderwijskwaliteit van de school te verbeteren. Wij wensen de school daarbij veel succes. U kunt de open dagen dus gewoon bezoeken.

VSA blijft hard nodig

Mede onder druk van de bij VSA verenigde ouders is er de afgelopen jaren best het nodige verbeterd. Maar wat is er nog veel werk te doen!

Met uw steun gaan we door de schoolbesturen en gemeente te wijzen op hun verantwoordelijkheid adequaat onderwijs te bieden voor alle Amsterdamse kinderen. U kunt zich hier aanmelden. U kunt ons helpen door deze nieuwsbrief door te sturen aan andere ouders. Hoe meer ouders zich aansluiten bij VSA, hoe sterker we staan!

Uw reacties op deze nieuwsbrief zijn welkom op ons forum, via LinkedIn of via email. Volg ons ook op Twitter voor het laatste nieuws.

Donaties zijn welkom

U kunt ons en ouders van gedupeerde kinderen ook steunen met een donatie. Om de benodigde continuïteit te kunnen behouden is geld nodig voor zaken als onderhoud van de website en kosten van juridische actie. Ervaring leert helaas dat juridische actie een effectieve methode is om de Amsterdamse scholenbestuurders tot actie te bewegen.

Met uw donatie kan Stichting VSA zich blijven inzetten om een werkelijke vrije schoolkeuze aan leerlingen te kunnen bieden. Het doel is om voor alle Amsterdamse kinderen, ook voor uw kind, de deur te openen naar goede scholen in Amsterdam.

Door gebruik te maken van iDeal, wordt uw donatie veilig afgehandeld.

Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam, Marnixkade 76, 1015 ZE Amsterdam

SNS Bank 98.90.56.384 t.n.v. Stichting VSA, KvK: 34375898